Luottamusta on sekä julkisiin palveluihin että hallitukseen

Etusivu,Kirjoituksia

Suomalaisista 85 prosenttia luottaa poliisiin, 84 prosenttia tasavallan presidenttiin ja 81 prosenttia terveydenhuoltojärjestelmään. Hallitukseen luottaa 60 prosenttia ja eduskuntaan 52 prosenttia suomalaisista. Luottamus hallitukseen on kasvanut 33 prosenttiyksikköä ja luottamus eduskuntaan 17 prosenttiyksikköä. Tutkimuksen mukaan kaikkein vähiten luottamusta herättää sosiaalinen media, johon luottaa vain kahdeksan prosenttia suomalaisista. (HS 30.4.2020).

Suomalaiset ovat järkevää kansaa. Koronakriisin hoidossa juuri terveyden hoito ja poliisi ovat toimineet erittäin luotettavasti. Hallituskin on toiminut hienosti muutamia tietokatkoista johtuvia kömmähdyksiä lukuunottamatta. Vanhustenhoidossa on varmasti ollut suurimmat puutteet johtuen suojamaskien mm. puutteista ja huonoista ohjeista.

Koulujen aukaisupäätös on hieno. Lähes kaikkeen voidaan löytää omalle mielipiteelle argumentteja. Yksi tärkeä perustelu avaamiselle on, että monilla lapsilla kotiolot ovat niin huonot, että heille normaalin koulunkäynnin jatkuminen on suuri parannus nykytilaan. Koulusta saa ruokaa, näkee kavereita ja ei tarvitse katsoa koko päivää pelkkiä ongelmavanhempia, joita on aivan liikaa lapsia ajatellen. Miksi opettajien pitäisi saada eristää itsensä koronan vuoksi kotioloihin, kun muut julkista palvelua hoitavat sairaanhoitajat, lääkärit, poliisit ja kodinhoitajat joutuvat joka päivä töissä altistamaan itsensä koronalle? Lisäksi tutkimusten mukaan juuri lapset levittävät vähiten koronaa ja ovat pienimmässä vaarassa sairastua

Timo Kalema